Práce na silnici z La Aldea do Agaete pokračují, ale...
Není to ani tři měsíce, co byla otevřena dálnice GC-1 z Puerto Rico do Mogán. Teoreticky vzato k obkroužení ostrova chybí už jen pár desítek kilometrů. Je to ale nutné?
V úseku Mogán - La Aldea zřejmě ne, zde je provoz minimální. V úseku La Aldea - Agaete (mapa) je to však otázka. Stávající silnice vede klikatými serpentinami po západním strmém pobřeží a navíc prochází národním parkem Tamadaba. Frekvence aut zde také není vysoká, ale přeci jen zde jezdí až 1.500 aut denně. Očekává se, že po otevření nové bezpečnější silnice z Agaete do La Aldea, by došlo k velkému hospodářskému impulsu pro oblast La Aldea. A je logické, že tento okres o svou šanci bojuje, i když jeho snaha naráží na ostrý odpor ekologů, kteří argumentují nevratnými zásahy do krajiny v chráněném parku Tamadaba.
Výstavba přes odpor ekologů, kteří navrhovali zcela jinou trasu, než která se začala realizovat, začala v roce 2007, přípravy byla zahájeny výrazně dříve, když o krizi ještě nikdo ani nepřemýšlel. Jak však krize postupovala, stavba byla postupně z nedostatku peněz tlumena až v roce 2009 zastavena de facto úplně. Zdroj peněz na dálnice byl jenom jeden a kanárská vláda z popudu vlády Gran Canaria dala logicky přednost dostavbě dálnice GC-1 do Mogán. A na tzv. GC-2 do La Aldea se postupně zapomnělo.
Po otevření GC-1 do Mogán se však ozvaly protestní hlasy občanů lokality La Aldea, kteří žádali pokračování ve výstavbě. Marné však bylo a je přesvědčování vlády, že na kanárských ostrovech není jen tato silnice, že například i Tenerife by potřebovala dostavět dálnici a podobně. Nakonec se ostrovní vláda rozhodla uvolnit finance a tak se po osmi měsících opět na stavbě rozjedou stroje.
Tři milióny euro, které vláda uvolnila však nic a nikoho nespasí. Možná to jen na chvíli umlčí protesty občanů z dotčené oblasti. Kanárská vláda z Madridu nedostane na výstavbu silnic v nejbližších letech mnoho a tak Gran Canaria může zapomenout třeba na odklonění GC-1 u Telde, aby mohlo dojít k rozšíření letiště Gando. Madrid škrtá a tak na místo slíbených 207 miliónů euro na rok 2013 dostane kanárská vláda na silnice (včetně oprav) jen 54 miliónů, z toho 3 milióny půjdou na GC-2 do La Aldea. I když původně bylo slíbeno celých 16 miliónů.
Celý projekt GC-2 mezi Agaete a La Aldea sestává ze dvou částí. První se projektoval a staví úsek La Aldea - El Risco, který má necelých deset kilometrů. Část druhá, El Risco - Agaete, má kilometrů osm. Celkově bude mít tato část dálnice 18.463 metrů, z toho neuvěřitelných 7.915 metrů tunelů a 9 viaduktů o délce skoro dva kilometry. Nová silnice má vést blízko té stávající a nemá zasahovat do oblasti Tamadaba (chráněná oblast). Nebude to klasická dálnice, silnice bude většinou jen dvouproudová. Maximální klesání či stoupání bude 7%, nejvyšší povolená rychlost bude 80 km/hod.
Video se záběry z výstavby a průraz tunelu do Risco de Agaete je ZDE, představení celé oblasti, záběry ze silnice, několik dat a mapek s trasou stávající i budoucí silnice je ZDE.