Stanice v Maspalomas opět přispěla k záchraně životů
Záchranářská loď z Gran Canaria - SASEMAR 103 a záchranářský vrtulník Helimer 211, taktéž z Gran Canaria, zachránili ve čtvrtek posádku plachetnice “Volker von Alzey” asi 240 km severně od La Palma. Německá plachetnice vyplula z přístavu Las Palmas a měla nasměrováno do portugalského ostrova Madeira. Tak zní "suchá" agenturní zpráva. Za ní však stojí rozsáhlý systém, jehož je Gran Canaria velmi důležitou součástí.
Rychlá loď SASEMAR 103 i vrtulník Hellimer 211 jsou spolu se satelitní základnou v Maspalomas začleněni do mezinárodního systému vyhledávání a záchrany KOSPAS-SARSAT, který má na starosti v celé Evropě, v Atlantickém oceánu a v části Afriky a Jižní a Severní Ameriky zachytávání, identifikaci a lokalizaci nouzových signálů.
Satelitní stanice v Maspalomas je začleněna do nejstaršího a největšího družicového detekčního systému zaměřeného na záchranné operace, KOSPAS-SARSAT, který od prosince 2014 navíc využívá i satelity systému GALILEO.
Systém KOSPAS-SARSAT založený Kanadou, Francií, Sovětským svazem a Spojenými státy je globální družicový systém určený pro rychlou detekci nouzových volání, která pak je možné předat lokálním vyhledávacím a záchranným autoritám. Od vytvoření v roce 1979 pomohl zachránit více než 35 tisíc osob.
Vysílače KOSPAS-SARSAT je možné běžně zakoupit – a pak jej v případě potřeby kdykoliv aktivovat na zemi, ve vzduchu nebo na moři. Družicové přijímače signál zachytí, zesílí a předají do pozemních stanic.
Nyní byl systém podpořen i satelity GALILEO, které ho činní výrazně efektivnějším. Stanice přijmou nouzový signál, identifikují přibližné místo vyslání signálu a následně předají informaci příslušným záchranným autoritám. Až doteď byl systém KOSPAS-SARSAT závislý na družicích na nízkých a vysokých oběžných drahách, ovšem střední oběžné dráhy, které využívají například družice Galileo, jsou lepší. Kombinují široký rozhled se silným Dopplerovým efektem. Díky tomu je možné nouzový signál zaměřit přesně a rychle.
Stanice v Maspalomas má od prosice loňského roku při záchranách lidských životů velmi výraznou roli. Spolu se stanicí na Špicberkách v Severním ledovém oceánu a Larnace na Kypru společně tvoří trojúhelník, který pokrývá celou Evropu. Všechny tři stanice jsou přitom koordinovány a dohlíženy z řídicího střediska ve francouzském Toulouse.
Každá stanice je vybavena čtveřicí antén, které detekují nouzová volání předaná skrze družice na středních oběžných drahách. Zatím k nim patří čtrnáct satelitů systému GPS, dva evropské Galileo a jeden ruský GLONASS.
Všechny tři stanice jsou propojené tak, že mohou pracovat společně. Takže všech dvanáct antén může sledovat družice najednou. Testování přes léto potvrdilo, že tento přístup je velmi efektivní.
Nová infrastruktura pro vyhledávání a záchranu, která byla navržena ESA a financována Evropskou unií coby součást systému Galileo, je velkým přínosem k systému KOSPAS-SARSAT. Ten zachránil za dobu existence přes 35 tisíc životů a nyní opět potvrdil svůj význam při záchraně posádky plachetnice plující k ostrovu Madeira.